انواع مراکز خرید

بر اساس تقسیم بندی انجمن بین المللی مراکز خرید، سه نوع کلی مرکز خرید وجود دارد که در ادامه هر کدام مخترا توضیح داده خواهد شد:

۱⃣ – shopping mall
این نوع مراکز سرپوشیده هستند و دارای تهویه مطبوع و روشنایی کنترل شده هستند.

:heavy_check_mark: الف- Regional center
نسبت قابل توجهی از محصولاتی که در این مراکز ارائه می شود پوشاک هستند و معمولا فروشگاه های عمومی و غیرتخصصی در این مراکز خرید دیده می شوند. جذابیت اصلی آن ترکیبی از فروشگاه های کلیدی و فروشگاههای کوچک مربوط به مد و پوشاک هستند.

:heavy_check_mark: ب- Superregional center
خیلی شبیه به مرکز خرید منطقه ای می باشد، با این تفاوت که بزرگتر است و تعداد فروشگاههای کلیدی آن بیشتر بوده و محدوده وسیع تری از کالاها در آن عرضه می شود. ساختمان مرکز خرید معمولا دارای چندین طبقه است.

۲⃣ -Open-air center
در مراکز خرید روباز فروشگاهها به صورت خطی و یا اشکال L، U و یا Z در کنار هم قرار گرفته اند و پارکینگ مرکز خرید در مقابل فروشگاهها قرار دارد.

:heavy_check_mark: الف- Neighbourhood center
در مناطق مسکونی توسعه داده می شوند و محصولات روزانه مورد نیاز مردم ارائه می شوند. فروشگاه کلیدی در این مراکز هایپرمارکت ها هستند.

:heavy_check_mark: ب- Community center
دارای محدوده وسیع تری از کالاها مخصوصا در حوزه پوشاک هستند. فروشگاه های کلیدی این مراکز مانند مراکز محلی، هایپرمارکت است با این تفاوت که در اینجا معمولا فروشگاه های زنجیره ای وجود دارند که محدوده وسیعی از کالاها را شامل لباس، لوازم خانگی، اسباب بازی، لوازم برقی و ورزشی ارائه می دهند.

:heavy_check_mark: ج- Power center
ویژگی اصلی این مراکز تعداد زیاد فروشگاه های کلیدی شامل مرکز تخفیفات، فروشگاه های مواد غذایی و خوار و بار، فروشگاه های زنجیره ای و همچنین تعداد کمی فروشگاه های کوچک تخصصی است.

:heavy_check_mark: چ- theme/festival center
سرگرمی و تفریحات المان اصلی این مراکز هستند و علاوه بر توانایی جذب گردشگران، ساکنین محلی را نیز جذب می نمایند.

:heavy_check_mark: د- Outlet center
در این مراکز تولیدکنندگان و خرده فروشان کالاهایی با کیفیت مناسب و برندهای معروف را با تخفیف ارائه می دهند. معمولا فروشگاه های کلیدی ندارند ولی فروشگاه های برند قدرت جذب بالایی دارند.

:heavy_check_mark: ر- Lifestyle center
در اکثر موارد این مراکز در مناطق مسکونی با درآمد بالا توسعه داده می شوند و تلاش می شود نیازهای مردم منطقه تامین شود. این مراکز، فروشگاه های تخصصی لوکس و گران قیمت را در خود جای می دهند. معمولا کاربری این مراکز چندمنظوره تفریحی می باشد. فروشگاه های کلیدی این مراکز فروشگاه های تخصصی مد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید