وفادار سازی مشتریان

پیشرفته ترین و موفق ترین مراکز خرید ، تمرکزشان از افزایش پاخور مجتمع به سمت خریداران صحیح ، تغییر یافته است . این خریداران خریداران وفاداری هستند که میزان خرید بالایی دارند . بدین منظور ابتدا می بایست فهمید که این مشتریان چه کسانی هستند ، چه برندهایی را دوست دارند ، چه کالاهایی در سبد خریدشان مشاهده می شود و نهایتا میزان خریدشان چقدر است .
بنابراین شناسایی این مشتریان و استفاده از اطلاعات فوق الذکر به منظور بهینه سازی و جهت دهی فعالیت های بازاریابی که منجر به تغییر رفتار مشتریان در جهت دلخواه ماست ، ضروری به نظر می رسد .
تحقیقات نشان داده است که ۷۵ درصد تراکنش های مرکز خرید مربوط به ۳۰ درصد مشتریان می باشد . با استفاده از اطلاعات ارزشمند خروجی از باشگاه مشتریان ، کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی هدفمندتر شده و درهزینه ها صرفه جویی خواهد شد . همچنین با توجه به اینکه برای هر گروه از مشتریان پیشنهادهای مخصوص آن گروه اعمال می شود بنابراین اثربخشی بالاتری خواهد داشت و باعث همبستگی و تعلق خاطر بیشتر مشتریان با مرکز خرید خواهد شد .
در حالیکه وفاداری مشتریان روش اثبات شده ای برای اندازه گیری عملکرد مشتریان و همچنین جمع آوری اطلاعات خرید مشتریان در کسب و کارهایی مانند هایپرمارکت ها ، خطوط هوایی ، رستوران ها و … است ، این برنامه ها برای مراکز خرید، همچنان مفهوم به نسبت، تازه ای می باشد که شاید علت آن پیچیدگی اعمال آن برای چندین مستاجر باشد و یا کمبود تکنولوژی برای اجرای آن .
پیشرفت های تکنولوژی جدید در این حوزه ، امکان اجرای موفق برنامه های وفاداری را امکان پذیر می نماید تا این برنامه شامل همه مشتریان شود و با یک تیم کوچک بتوان آن را اداره نمود .
علاوه بر این با وجود ابزارهای مختلف اندازه گیری ، اجماع جامعی برای کسب ابزار اندازه گیری در مرکز خرید وجود ندارد . ابزارهایی مانند چگالی فروش ، ارزش تجاری و ارزش سالیانه مشتری در میان مدیران دارایی مرکز خرید محبوب هستند ولی در حوزه بازاریابی کاربرد زیادی ندارند .
هدف ، بررسی فواید ، کاربرد ها ، چالش ها و ایده های مختلف برای بحث وفاداری مشتریان در مرکز خرید است و اینکه اطلاعات بدست آمده از باشگاه مشتریان چگونه استفاده می شود و چقدر می تواند اثرگذار باشد .
گروه های منتفع و درگیر با بحث باشگاه مشتریان را می توان به سه دسته تقسیم بندی نمود :
۱- متخصصان مراکز خرید ، مالکان ، توسعه دهندگان ، مدیران بازاریابی و مدیران مجتمع
۲- مدیران برندهای خرده فروشی
۳- خریداران یا مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید